Sen atpakaļ, kad biju vēl pavisam mazs knēvelis, tētis man nopirka saliekamo velosipēdu. Tam bija cēls nosaukums – „Stārķis” („Аист”), un, lai arī sākumā manas kājas knapi sniedzās līdz pedāļiem, šis braucamais nokalpoja ilgus gadus, kuru laikā gan, jāteic, ne reizi netika izmantots kā „saliekams”. Pēc tā nebija vajadzības un tas arī nebija diez ko ērti, taču paliekošas asociācijas nosaukumam „saliekams velosipēds” šis rīks radīja. Par saliekamu velosipēdu no jauna iedomājos nesen, kad kātoju no auto stāvvietas uz darbu. Rīgas centrā ar auto novietošanu vispār ir bēdīgi. Piemēram, liela daļa Vecrīgā strādājošo bezmaksas stāvvietas cerībās ieņem tuvākos mikrorajonus, kuros nemitīgi siro bezsirži policisti ar līdz pēdējam burtam izstudētu CSN grāmatiņu azotē. Iedomājos – no dienas dienā ietaupītos lērums laika un naudas, ja varētu auto novietot tālāk no centra, izvilkt no auto vellapēdu un mīties uz darbu. Protams, nav jau obligāti nepieciešams saliekams ritenis, var taču uzlikt braucamo uz auto jumta vai aizmugurē, tikai pirmajā gadījumā manāmi palielināsies bezdievīgi dārgās degvielas patēriņš, bet otrajā – sliktā laikā pedāļainais draugs kļūs netīrs. Šī ideja man nelika mieru un ķēros pie lielāko veloveikalu ķemmēšanas. Rezultāts bija bēdīgs un atbilde visu līdzīga – „kompakta saliekamā velosipēda” nav un nebūs! Nevar jau uzreiz mest plinti krūmos kā amerikāņu filmās: vērsos pie vecās labās Google un – ko domājies – izrādās, ka arī mūsu MTB republikā var dabūt tīrasiņu saliekamo velosipēdu, ko ražojis nu jau mums pazīstamais uzņēmums Dahon. Šo velosipēdu apraksti un reklāmas video internetā šķita tik pievilcīgi, ka veicām īpašas darbības, lai dabūtu Dahon saliekamo velosipēdu testam.
Smalki aprīkots No sākumā minētajiem senajiem laikiem man bija saglabājusies atziņa, ka saliekamais velosipēds ir tāda ierīce, pie kuras salikšanas varētu ķerties tikai galēja izmisuma gadījumā. Dahon nesa pārsteigumu – šeit ērtas salikšanas iespēja ir tikpat pašsaprotama funkcija kā bremzēšana vai ātrumu pārslēgšana. Pirmo reizi saliekot dahonu, iekļāvos apmēram pusminūtē, taču ražotājs apgalvo, ka šo procesu var paveikt arī 15 sekundēs. Jāatzīst, ka skepsei nav pamata. Dahon piedāvā visai plašu klāstu dažādu formātu saliekamo velosipēdu, kuri turklāt pieejami dažādās konfigurācijās un aprīkojuma līmeņos. Kakao.lv rīcībā nonāca modelis JetStream P8, kurš būtībā ir visai smalks verķis ar ievirzi uz sportiskumu. JetStream nav aprīkots ar dubļusargiem, „peku” vai citos modeļos sastopamo sēdekļa statnī iebūvētu pumpi, toties tam ir pilnībā amortizēta piekare, alumīnija rāmis, riteņi ar dubultām aplocēm un lērums dažādu citu sīkumu, kuru cēlos nosaukumus vēstījošās uzdrukas liek velosipēdam izskatīties augstvērtīgam. Braucamais ir aprīkots ar 8 pārnesumu SRAM kaseti – man ar to pietika, taču, ja jums ir par maz, var dabūt arī modifikāciju JetStream XP ar SRAM DualDrive pārslēdzēju, kurā 8 pārnesumu kasete apvienota ar trīs pārnesumu rumbā iebūvētu „ātrumkārbu”, sniedzot iespēju izvēlēties vienu no 24 pārnesumiem.
Tiem, kas nebaidās atšķirties JetStream P8 pieejams tikai vienā – „bronzas” krāsā, kas dabā gan vairāk izskatās gaiši pelēkbrūna. Gan krāsojums, gan braucamais kopumā šķiet ļoti kvalitatīvs, atbilstošs savai nebūt ne zemajai cenai. Strīdīgs jautājums ir velosipēda kopskats: tas tik ļoti atšķiras no ikdienā uz ielas redzamajiem „kalnu” velosipēdiem, ka ne viens vien kolēģis smīkņāja, ieraudzīdams darbavietas pagalma velo novietnes galā iesprausto JetStream, kurš ar savu kompakto rāmi un mazajiem riteņiem blakus rindai pamatīgu MTB tipa braucamo ar draudīgi robainām riepām izskatījās pēc bērnu velosipēda. Taču „nespried par vīru pēc cepures” – JetStream P8 ir īsts Šveices nazītis ikvienam, kurš nebaidās pedāļu. Ļaudis vispār ir apsēsti ar lērumu aizspriedumu pret šāda formāta velosipēdiem. Esot traki jāminas, lai ātri pabrauktu, viņi saka. Nav tiesa: astoņu pārnesumu pārslēgs ļauj bez pūlēm sasniegt cienījamu ātrumu. Pedāļi esot zemi, ķeroties aiz ielu apmalēm. Arī nepareizi, jo gan pedāļu rumba, gan paši pedāļi nav zemei tuvāk kā kalnu vai tūrisma divritenim. Ķēdes spriegotājmehānisms gan ir zemāks, tāpēc vairāk pakļauts brauktuves netīrumiem un, ja paredzams regulāri braukāt pa pļavu vai nejaukiem ceļiem, ieteicams izvēlēties rumbā iebūvēto Shimano Nexus pārslēdzēju. Vēl ļaudis teic, ka ar tik maziem riteņiem Rīgas ielu slavenās bedres dzīves saldmi nevairošot. Varu apliecināt, ka tas vells nemaz tik mells nav un gaitā atšķirība starp JetStream 20 collu un MTB 26 collu riteņiem, lai arī pamanāma, nav liela. Vienīgais segums, pa kuru braukt ātrāk kā 10 km/h bija nepatīkami, bija
Vecrīgas bruģis.
Par svaru un atsperojumu Pirmo reizi uzkāpjot uz JetStream, pārsteidza tā vieglā gaita. Ar visiem mazajiem ritentiņiem velosipēds ripo lieliski un ar to var ieskrieties strauji, jo divritenis sver tikai nepilnus 11 kilogramus. Svars ir būtisks ne tikai saliekamam velosipēdam, bet velosipēdam vispār. Piemēram, velosportā detaļām pat ar dažu desmitu gramu svara atšķirību cena atšķiras ievērojami. Par svaru runājot, būtiski pieminēt, ka Dahon divriteņu ražotāja noteiktas braucēja svars nedrīkst pārsniegt 105 kilogramus – tas liegs šo veloprieku būdīgākiem indivīdiem. Lai ar dzīvi mazāk apmierinātā lasītāja pirkstiņi jau nesniegtos rakstīt komentāru „phē, reklāmraksts”, pasteigšos parunāt arī par sliktajām lietām. Tādas atrast gan nav nemaz tik viegli. Velobraucēju domas par amortizētu piekari dalās. Es drīzāk būšu pieskaitāms pie tiem, kas labāk iztiek bez amortizācijas. Jā, tā dod „mīkstāku” gaitu atsevišķos apstākļos, bet tiek uzskatīts, ka citos gadījumos amortizācija samazina no pedāļiem uz riteņiem pārvadīto spēku, kas divriteņa gadījumā ir būtiski. JetStream gadījumā atsperotās dakšas ir arī smagākas par parastajām un kombinācijā ar mazajiem riteņiem velosipēds nav diez ko derīgs akrobātisku triku veikšanai – piemēram, braukšana uz pakaļējā riteņa viegli var beigties ar braukšanu „uz acīm” un arī velosipēda „uzraušana” uz ielu apmalēm gaitā ir nedaudz apgrūtinoša. Priekšējās dakšas amortizācijas savdabīgā konstrukcija ietekmē bremzēšanas sajūtu – šķiet, ka bremzējot vispirms līdz zināmam punktam nostrādā amortizācija un tikai tad notiek bremzēšana. Protams, tas ir niecīgā sekundes daļā izsakāms sīkums. Turpretī braukšana pa zemes ceļu – vai amortizācijas nopelns? – ir gana komfortabla un ir viegli aizmirst, ka jūs nes vien 20 collu riteņi.
I’m in love! Taisnību sakot, es biju sajūsmā no pirmā mirkļa, kad satvēru Dahon divriteņa stūri. Ja iepriekš šaubījos par salīdzinoši augstās cenas (virs 400 Ls) pamatotību, tad tagad varu apliecināt, ka braucamrīka koncepts un tehnisko risinājumu kopums cenu pilnībā attaisno. Divritenis ir ļoti kvalitatīvs, tā konstrukcija ir līdz pēdējam sīkumam pārdomāta. Braukšanai pilsētā šis rīks ir pilnībā derīgs un es nebaidītos doties ar to arī garākā velobraucienā. Ražotāja solījums, ka velosipēdu var salikt 15 sekundēs, ir balta patiesība – pēc aptuveni 10 salikšanas reizēm es varēju šī apgalvojuma patiesību pierādīt pēc hronometra.
Pēc dažām kopdzīves dienām es cieši sadraudzējos ar šo saliekamo velosipēdu. To varētu saukt par sapņu piepildījumu – daudzi no kaitinoši garajiem ikdienas maršrutiem pa pilsētas centru kļuva pāris minūšu īsi. Nav jābaidās par saliekamā velosipēda nozagšanu, jo to var ātri salocīt un paņemt līdzi veikalā vai ēstuvē (Dahon velosipēda pārnēsāšanai iespējams iegādāties arī ērtu pleca somu). Veicot salīdzinoši mazus attālumus, nenākas saspringt arī par pārģērbšanos, jo normāla tempa pārvietošanās ar Dahon piepūles ziņā sevišķi neatšķiras no iešanas kājām. Trūkst vien jumta virs galvas, kas pasargātu no pēkšņi uznākušas vasarīgas lietusgāzes. Vai es gribētu JetStream P8 sev? Drīzāk nē, es izvēlētos klasiskāku un lētāku modeli, kas labāk savietojams ar biroja darbam atbilstošu apģērbu – ar dubļu sargiem, regulējama augstuma stūri, mazliet platāku un komfortablāku sēdekli. Bet atsperīga atstarotāja lente labās kājas bikšu staras savākšanai un pasargāšanai no ķēdes ietilpst arī JetStream komplektā. Vienīgais trūkums, pērkot Dahon šobrīd – ražotājs uzstādījis sev mērķi ik gadu padarīt savus velosipēdu modeļus par vismaz 15% labākus, kas nozīmē – nākamā gada modelis, visticamāk, būs stipri iekārojamāks. Paldies par testam piegādāto tehniku BikesBaltic.com! Ņemts no Kakao.lv
Tests: Dahon JetStream P8 – Šveices nazītis pilsētas satiksmes p
Lasītāju vērtējums:
(1 balsis)
0 #107.07.2008. 13:55
Normals ritenis Vareja but smukaks XD
profilsgalerija