Ar vārdu motocikls cilvēki pirmo pārsvarā iedomājas lielu, jaudīgu, trokšņainu, ātru divu riteņu transportlīdzekli, pie kura ir grūti tik klāt. Tātad, kas īsti ir tas motocikls? Laikam iepazīties ar to nāktos no pašiem pamatiem. Par motocilku sauc visus transportlīdzekļus uz divien riteņiem, kuri pārvietojas pateicoties iekšdedzes dzinējam, sākot no 124 cc. (cc - kubikcentimetri)
Šajā rakstā runa būs tikai par 125 cc sporta motocikliem un to ražojošajām kompānijām. Kas ir iekšdedzes dzinējs, sīkāk uzzināsiet Vikipēdijā.
Visus zemāk aprakstītos motociklus var vadīt no 16 gadiem ar A1 kategoriju!
Pasaules tirgū ir trīs galvenie sporta motociklu ražotāji un izplatītāji: Aprilia, Honda, Yamaha. Ir vēl ļoti daudz dažādu firmu, kas nodarbojas ar 125 cc motocikliem, bet šīs trīs ir galvenās.
Aprilia
Motociklu būves kompānija Aprilia tika dibināta 1945. gadā Itālijā. Tā ir viena no septiņām Piggio markām. Aprilia savu darbību uzsāka ar mazkubatūras motocikliem (50cc). Jo pēc otrā pasaules kara bija steidzīgi vajadzīgi lēti, viegli pieejami un ērti lietojāmi transportlīdzekļi. 1970. gadā kompānija savus mopēdus sāka pārbūvēt par jaudīgākiem motocikliem. No sākuma pārejot uz 125 cc, bet ritot gadiem arī uz 250 cc, 500 cc un 1000 cc. 1986. gadā Aprilia sāka sadarbību ar dzinēju un tehnikas kopmāniju Rotax, un uz ceļa izbrauca Aprilia AF1 125 cc. Tolaik tam nebija sāncenšu un asfaltētas trases. 1987. gadā šis motocikls ieguva pirmo vietu starptautiskās sacensībās. Vēlāk Aprilia sāka gūt panākumus arī augstākas klases sacīkstēs.
Honda
Šī kompānija tika dibināta 1948. gadā Japānā. Tā ieņem pirmo vietu motociklu būvniecībā un pārdošana no 1959. gada. 1961. gadā jau ieguva pirmo zelta medaļu moto sacīkstēs 125 cc klasē. Taču nopietnāku konkurenci 125 cc tirgū Honda spēja radīt tikai ar NSR modeļiem. Kurus izlaida no 1988. līdz 2001. gadam, tomēr daži eksemplāri tika izlaisti pat 2003. gadā. Tie tika taisīti no pārpalikušām detaļām. 2004. gadā NSR nomainīja CBR. Kopmpānijai Honda stipri ir attīstīta, ne tikai motociklu būve, bet arī mašīnbūve.
Yamaha
Pirmsākumos šī kompānija nodarbojās ar klavieru un citu mūzikas instrumentu izgatavošanu, taču pēc otrā pasaules kara pargāja arī uz mopēdu un motociklu ražošanu. 2008. gadā uz ceļa izbarauca Yamaha YZF 125. Tas atšķirībā no daudziem sporta motocikliem ir četru taktu. Yamaha vairāk specializējas uz jaudīgāku motocilku ražošanu, piemēram kā R6 un R1. Neskatoties uz to, ka motocilki un mūzikas instrumenti ir grūti apvienojami, Yamaha turpina izgatavot arī instrumentus.
Populārākie modeļi
RS 125
Zīmols | Aprilia |
Klasifikācija | Sporta motocikls |
Kubatūra | 124,8 cc |
Jauda |
11 kW / bez ierobežotājiem 21 kW |
Masa | 126 kg (vecāki modeļi 226 kg) |
Ātrumkārba | manuālā |
Sēdekļa augst. | 805 mm |
Aprilia RS 125 ir aizvērtais (tā iekšas slēpj aizsargi, jeb kā to dēvē tautā – plastmasi) sporta motocilks. Tas ir apgadāts ar jaudīgu, 2 taktu Rotax motoru. Vēl no 80. gadiem skaitās viens no ātrākajiem 125 cc klases motocikliem. Daudzas GP zvaigznes savu karjeru uzsāka tieši no Aprilia RS 125.
Pirmais RS modelis no konvejera lentes nogāja 1992. gadā. Tas pietiekāmi stipri atšķīrās no mūsdienu modeļiem, ne tikai pēc ārējā izskata, bet arī pēc motora uzbūves. Motoru varēja iedarbināt gan no elektriskā startera, gan arī no kickstartera (rokturis ar kura palīdzību var manuāli iedarbināt motociklu). Kickstartera kājiņa atradās no kreisās puses.
1996. gadā RS sāka nedaudz mainīt savu izskatu. Kvadrātainās korpusa formas kļuva arvien apaļīgākas. No motora noņēma kickstarteru, uzlaboja izplūdes sistēmu, padarot motociklu daudz jaudīgāku. Pieauga arī sensoru skaits un uz paneļa parādījās vairāk spuldzīšu.
2006. gadā RS 125 piedzīvoja lielas izmaiņas savā dizainā. Būtiski motors palika tas pats Rotax 122, bet korpus kļuva līdzīgs Aprilia jaudīgākam motociklam RSV 1000. Aizsargi pieņēma trīsturainas formas, izmainījās priekšējais lukturis, padeves sistēma, bet der arī vecā modeļa, izmainījās izplūdes sistēmas arējā daļa. Maksimālais ātrums ir no 165km/h līdz 190 km/h, viss ir atkarīgs no saimnieka.
NSR 125
Zīmols | Honda |
Klasifikācija | sporta motocikls |
Kubatūra | 124,8 cc |
Jauda |
8 kW / bez ierobežotājiem 21 kW |
Masa | 138 kg |
Ātrumkārba | manuālā |
Sēdekļa augst. | 800 mm |
Pirmie NSR modeļi nonāca gaismā 1988. gadā. Tiem piemīta kvadrātainas formas un viens priekšējais lukturis — taisnustūra formā. 1993. gadā korpuss kļuva aerodinamiskāks, bet priekšējais lukturis par divām, tā saucamām, „lapsas acīm”. Jaudīgs divu taktu motors padara to par bīstamu pretinieku uz sacīkšu trases. Uz Eiropu tos sūtija pa detaļām un tad kopā vāca vairākās valstīs. Vairāk paveicās tiem īpašniekiem, kuru motocikli tika lasīti Itālijā vai Francijā, jo tur lika viss vājākos ierobežotājus un motocikli bija ātrāki. Nevar pateikt, ka modeļi kuri tika salasīti Šveice bija sliktāki, tiem piemīta lielāks resurs un nedaudz lielāka ekonomija. Šo motocoklu maksimalais ātrums ir 135 km/h.
CBR
Zīmols | Honda |
Klasifikācija | sporta motocikls |
Kubatūra | 124,7 cc |
Jauda |
10 kW |
Masa | 127 kg |
Ātrumkārba | manuālā |
Sēdekļa augst. | 776 mm |
CBR ir viegls, viegli vadām un ekonomisks sporta motocilks. Tas atšķirībā no NSR ir četru taktu. Laikā no 2004. gada līdz mūsdienam tas ir piedzīvojis salidzinoši mazas izmaiņas.
Būtiski ir izmainījusies tikai degvielas padeves sistēma. 2007. gadā vairāki aizsargi pārņēma Honda CBR600 modeļa pazīmes. 2007. gadā uz motocikla parādījās F1 sistēma un HECS3 sensors. Maksimālais ātrums robēžojas ap 130 km/h, ir cilvēki kuri apgalvo, ka bija sasnieguši pat 160 km/h (esmu pārliecināts, ka tie ir meli).
YZF R125
Zīmols | Yamaha |
Klasifikācija | sporta motocikls |
Kubatūra | 124,66 cc |
Jauda |
9,69kW |
Masa | 138 kg |
Ātrumkārba | manuālā |
Sēdekļa augst. | 818 mm |
2008. gada Yamaha pircējiem piedāvaja savu jauno motociklu YZF 125. Tautā bieži dēvēts arī par R125. Par godu saviem jaudīgākiem brāļiem R6 un R1, kā arī tā ir īsāks un vieglāk iegaumējams. Šis motocikls izdeva no sevis 13 zirgspēkus un spēja uzņemt pietiekami lielu ātrumu priekš četriem taktiem. Ļoti viegli un ērti vadāms, ideāli iederās šaurās pilsētas ieliņās. Agresīvs dizains — nepaliks nepamanīts, tas ļoti atgādina jaudīgos brāļus. Maksimālais ātrums ir ~ 137 km/h.
Ceru, ka man būs laiks turpināt arī šo rakstu sēriju. Otrā daļa būs par motocikliem uz kuriem var sēdēt no 18 gadiem.
+1 #124.05.2012. 11:45
Labs raksts. Beidzot arī kāds uzrakstija kaut ko auto sadaļā. Mazliet aizdomājos par tiem, kas liek motorollera tiesības(50cc), lai gan varētu likt jau A1.
profilsgalerija
+1 #224.05.2012. 13:37
Pēdējais baigi labs.
profilsgalerija
+1 #324.05.2012. 14:06
pelēkais seksīgs
profilsgalerija
0 #424.05.2012. 14:33
Nav minskas nav 125 cc.
Whisper @ 24.05.2012. 14:53 atbildēja:
M1NSK 2012 nav Latvijas tirgū redzēts
vw scirro @ 24.05.2012. 16:08 atbildēja:
Es runāju par 2k12? 3 ātrumu or gtfo.
Whisper @ 24.05.2012. 16:58 atbildēja:
Te runa iet par sporta močiem, nevis par klasiskiem un pilsētas
vw scirro @ 24.05.2012. 16:59 atbildēja:
Es runāju par 125 cc. Baiki man galīgi nepiesaista.. No manas puses tikai kā patēlot ''kruto''
profilsgalerija
+1 #524.05.2012. 18:58
Tāds mazs lūgums administrācijai, pārdēvējat nodaļu "Auto" uz "Auto un/& Moto" vai "Auto/Moto", vai kaut kā tam līdzīgi.
Jo īstenībā šādus rakstus nevar likt zem tādas nodaļas
profilsgalerija