Čau.

Daži varbūt ievēroja, ka pēdējās 2 nedēļas biju pazudis no eXa un tikai nedaudzi no tiem dažiem zināja, ka es pa to laiku ar kori biju uz ASV. Nolēmu ar jums padalīties atmiņās, kā arī šis noderēs man vēlāk jo ģeogrāfijas skolotāja mums teica ka katram no mums [pavisam 2 gab.] iedos pa 10, ja pēc tam pastāstīsim kā tur bija. Centīšos sadalīt visu pa dienām, bet dažas [lielākoties nenozīmīgas] lietas varētu būt neprecīzas. Bet tas nav tik svarīgi.

1. diena: Ierašanās

No Rīgas Lidostas ar FinnAir vispirms lidojām uz Helsinkiem. Lidmašīna nokavējās par pusotru stundu, tādēļ sanāca ka mums Helsinkos nācās skriet uz nākamo reisu. Lidojums uz John F. Kennedy lidostu Ņujorkā ilga 7h, bet garlaicīgi nebija, jo lidojām ar lielo Airbus kur katram bija personīgais "Entertaiment System" ar dažādām filmām, TV seriāliem, mūziku, videospēlēm kā arī visādām interesantām fīčām kā piemēram lidmašīnas priekšas un apakšas kameru. Kad ieradāmies, izgājām cauri neskaitāmiem security pointiem un pusotru stundu gaidījām autobusu. Kā lidosta viņa nav īpaši liela, līdzīga Rīgas lidostai [bet tā ir viena no trim Ņujorkā]. Atbrauca vecais, dzeltenais skolas autobuss bez bagāžas nodalījuma. Pēdējās 5 rindas ar sēdvietām bija ar koferiem, tādēļ sēdējām 3 uz 2 sēdekļiem.

Pēc 2h ilgas braukšanas cauri Ņujorkas sastrēgumiem nonācām Daugavas Vanagu namā kurš atradās Bronksā. Tā ir tāda kā latviešu pansija, kur tu vari doties ja tu esi latvietis un ceļo uz Ņujorku. Es gan neieteiktu, jo apstākļi tur ir vienkārši nožēlojami - lielākā daļa no mums gulēja uz koka grīdas guļammaisos. Bronksa ir Ņujorkas "maskačka" tādēļ mums nebija atļauts iet ārā no ēkas teritorijas. Gulēt mums lika iet 18:00 dēļ laika zonu starpības un visi arī gāja, jo gulēt gribējās - Latvijā ap to laiku bija 1:00 un cēlušies mēs bijām diezgan agri. Bet reāli gandrīz visi piecēlās ap 3:00 un uzmodināja arī mani. Bija jau arī tāda sajūta ka rīts klāt, lai gan aiz logiem vēl bija tumšs. Reāli visi ap 4:00 gāja mazgāties un 5:00 ēda brokastis un sajūta bija pilnīgi normāla lai arī mēs zinājām cik ir pulkstens.

2. diena: 1. ekskursija

Plkst. 11 [bija sajūta ka ir jau 16] devāmies uz metro. Metro viņiem ir viena lieta, kas ir pēc pagājušā vai pat aizpagājušā gadsimta standartiem. Viss ir noplucis un netīrs, vagoni ir veci, lai gan salonam nav ne vainas. Vispirms devāmies uz kuģīti kurš mūs izvadāja cauri Ņujorkai kā arī piebrauca tuvu Brīvības Statujai. Kad bijām nokāpuši, devāmies pastaigā pa Manhetenu - debesskrāpju rajonu. Kamēr bijām nelielā parkā, mūs noķēra kaut kādi TV reportieri un par cik mums bija vienādi krekli un kepkas, jautāja kas mēs tādi esam. Kad viņi noskaidroja, viņi mums piedāvāja nofilmēties kaut kādam bērnu raidījumam. Mūsu menedžere [ne mēs] piekrita un mums lika tizli dejot. Galu galā gan tas atmaksājās, jo dabūjām dzērienus [liek kolu, fantu, sprite, sulu, ūdeni] - pamatīgi slāpa, temperatūra bija ap 30°C. Pēc filmēšanās, devāmies apskatīt Dvīņu Torņu piemiņas vietu. Nekā īpaša tur nebija, tikai plāksnīte ar tekstu, un cik es sapratu tur jau būvējās kas jauns. Pēc tam devāmies uz Chinatown. Ap to laiku bijām pamatīgi izsalkuši, tādēļ iegājām ķīniešu restorānā. Mani pārsteidza, ka ēdienkarte bija patiešām milzīga, lai arī uz katras ielas tādi bija 3-4. Tā kā mani īpaši ķīniešu ēdieni nepiesaista, es pasūtīju grilētu vistu ar nūdelēm un salātiem. Lai gan viņi patiešām bija centušies arī to padarīt ķīnietisku [viņi pat parādīja kā pareizi salāti jāēd], man tīri labi garšoja. Ēšana Ņujorkā ir dārga, par to plus vēl 2 bundžām ar gāzētiem dzērieniem samaksāju $12 un tā nu noteikti nebija no tām dārgākajām izvēlēm. Kad bijām paēduši, gājām uz 18. gadsimta ostu ar 18. gadsimta kuģi. Reāli nekā tur interesanta nebija, uz kuģa kāpt nevarēja un tā kā pagājušogad bijām bijuši Zviedrijā Vāsa muzejā, bija "been there, done that" sajūta. Pēc tā bija paredzēts doties uz Taimskvēru, bet tas tik drīz vēl nenotika 2 iemeslu dēļ. Pirmais bija tāds kā "Izpārdošanu veikals" - veikals kurā ir preces no citiem veikaliem kuras ir palikušas plauktos un no kurām jāatbrīvojas. Nekā liela tur nebija, lai gan cenas bija patiešām zemas. Es nopirku mini-skaļruņus datoram par $10 un USB ventilatoru par $5 [tie paši, kas zināja ka esmu ASV arī zinās kāda velna pēc man tādu vajadzēja]. Otrais bija veikals Best Buy, kurš par nelaimi gadījās pa ceļam. Lai gan tas plānā nebija paredzēts, mums tika iedota 1h priekš iepirkšanās tur. Lai gan biju domājis iepirkties nākamajā dienā plānā paredzētajā elektronikas outletā, nevarēju nociesties un nopirku Sony H55 fotokameru par $220. Labi vien bija, ka nopirku jau tad, bet par to vēlāk. Pēc tam beidzot nonācām Taimskvērā, kas turpat aiz stūra vien bija. Skaisti jau tumsā bija, lai gan neko tādu īpašu arī nesaskatīju. Pēc kādu 10 minūšu sēdēšanas, fotografēšanas un skatīšanās, beidzot devāmies mājās. Visi aizmiga uzreiz, jo bijām piekusuši un piecēlās tīri normālā laikā - ap plkst. 7

3. diena: 2. ekskursija

11:00 ar metro braucām uz ANO galveno mītni. Tur mūs sagaidīja latvieši un izvadīja mūs pa visu ēku, ieskaitot galveno sanāksmju zāli. Pēc tam viņi mums uzsauca pusdienas ANO galvenās mītnes galvenajā restorānā. Viss bija ļoti garšīgi, varējām ēst cik vien lien iekšā uz LR rēķina. Pēc tam gājām uz iepriekš minēto elektronikas outletu. Bija teikts ka cenas tur būšot zemākas. Cik es skatījos - ne sūda nebija. Tā kamera maksāja par $10 vairāk nekā tur kur es viņu nopirku iepriekšējā dienā. Nekas, gribēju nopirkt vēl vienu lietu, ko vakar biju aizmirsis - ārējo cieto disku. Nolūkoju pašu lētāko 1 tb un gāju pie pirmā pārdevēja kurš reģistrēja manu dzīvesvietu, vārdu/uzvārdu un mob. tel numuru. Pēc tam bija jāiet pie nākamā pārdevēja kurš manu pirkumu reģistrēja. Tas mani nosūtīja pie trešā pārdevēja kurš man iedeva čeku ar kuru bija jāiet pie pēdīgā pārdevēja. Bet te -opā!- uz čeka rakstītā summa bija par $30 lielāka nekā preces iepriekš rakstītā cena. Gāju noskaidrot, kāpēc tā. Izrādās ka ASV [vai Ņujorkas štatā] esot tāds likums, ka PVN pie preces cenas nav jāpieskaita līdz pienācis brīdis maksāt. Tik daudz naudas man vairāk nebija, tādēļ gāju atcelt savu pirkumu. Tas aizņēma apmēram 10 minūtes. Galu galā tajā veikalā nopirku tikai universālo strāvas pārveidotāju par $17. Beigās gan izrādījās, ka es tāpat cieto vairs nebūtu varējis atļauties - biju pārrēķinājies un man makā bija tikai $60, nevis $110, kā biju domājis. Pēc outleta devāmies uz MineCraft Donald's vakariņās. Reāli neiesaku tur iet. Cenas tur ir augstākas, nav tik liela izvēle kā Latvijā, kā arī nav tik garšīgi. Vienīgais pluss, ka par dzeramo tur nav jāmaksā - lej cik gribi no automāta. Kad bijām paēduši, ieskrējām suvenīru veikaliņā un devāmies mājās.

4. diena: Brauciens uz Katskiļu nometni

Varēju atviegloti uzelpot, jo beidzot braucām projām no Daugavas Bomžu nama [tā mēs to bijām nodēvējuši un tuvu tam arī bija]. Biju aizsūtījis mammai īsziņu, lai ieskaita man $100, jo zināju ka ir paredzēta iepirkšanās apģērbu outletā. Pa ceļam mūs izmeta, un teica, ka mums ir 3h lai iepirktos. Sākumā tas likās nereāli daudz, bet kad mēs iegājām, sapratām kāpēc tā. Varētu teikt, ka katrai sevi cienošam apģērba ražotājam tur bija savs veikals un centas tik tiešām atšķīrās no parastiem veikaliem. Galu galā nopirku 2 nike kreklus kopā par $20, puma iešļūcenes par $12 kā arī skechers sandales par $35. Pēc tam apmēram 2h braucām uz Katskiļu nometni kalnos. Mēs tikām brīdināti, ka tur esot daudz odi, tāpēc lai paņemam pret-odu aerosolus. Nu, cik es manīju - salīdzinot ar to, kas pašlaik darās Latvijā tas bija vairāk izsmiekls nekā odi.

Mums tika iedalītas 3 mājiņas uz 37 cilvēkiem. Es, par laimi, tiku mājiņā kur gandrīz visi pārējie bija manā vecumā/vecāki, tādēļ aizmigt bija viegli. Vakarā notika mūsu pirmais mēģinājums.

5. diena: Mēģinājumi

Nekā interesanta, tikai mēģinājumi nākamās dienas koncertiem ar Ņujorkas latviešu kori un Monreālas latviešu kori. Kanalizācija tur bija draņķīga, lielākā daļa podu tika aizdambēti kā arī karstais ūdens dušās parādījās apmēram pēc 10 min. gaidīšanas.

6. diena: Koncerti

Plkst. 12 braucām uz pirmo koncertu latviešu kapos. Tur nodziedājām tikai 3 īsas dziesmas, pēc tam devāmies uz garāko koncertu turpat Katskiļos. Publikā bija tikai latvieši, lai gan dziedājām arī nelatviešu mūziku. Nekas interesants nenotika.

7. diena: Ūdenskritums/i

Pēdējā diena nometnē. Devāmies kāpt uz netālo ūdenskritumu. Kāpiens bija garš, nogurdinošs un pat bīstams, bet skats kad bijām nonākuši galā bija tā vērts. Pēc tam 3 no mums ieskaitot mani izdomāja iet nelegāli peldēties nometnei piederošajā ezerā. Gājām peldēties tā patālāk no pašas nometnes, jo citādāk mūs būtu viegli pamanīt. Kamēr gājām, pamanījām smuku ūdenskritumiņu kas tek no ezera un beidzas tādā kā mazā avotiņā, kas atgādināja burbuļvannu. Izdomājām iet tur. Dziļš tur īpaši nebija, tikai līdz nabai, bet bija labi. Mūs pamanīja tikai 1 čalis no 5. klases, bet viņš mūs nenodeva, mēs viņam arī piedāvājām nākt ar mums, bet viņš negribēja.

8. diena: Atpakaļ Ņujorkā

No rīta plkst. 9 izbraucām atpakaļ uz Ņujorku, kur mums bija paredzēti vairāki koncerti. Tajā pašā dienā bija viens koncerts skolā. Tas bija īss, un pēc tam mūs savāca viesģimenes [paldies dievam ne daugavas bomžu nams]. Ņujorkas ģimene no visām 3 [vēl bija Vašingtonā, Filadelfijā] man patika vislabāk, varbūt tāpēc ka pie viņiem nebija garlaicīgi - bija basketbola grozs, četri bērni ar kuriem to spēlēt un vēl daudz kas.

9. diena: Koncerti

Šajā dienā mums bija paredzēti 3 koncerti - viens ANO galvenajā mītnē un divi baznīcās. Nekā interesanta, tikai bija ļoti mokoši - temperatūra ap 30°C un tērpu somas bija diezgan smagas. Diemžēl šo nakti mēs pārgulējām DBN.

10. diena: Brauciens uz Vašingtonu

Beidzot mums bija kārtīgs autobuss, nevis vecais skolas buss. Vismaz tā no sākuma šķita. Autobusā bija tieši tik vietas cik vajadzēja - 37. Bija aizmirsts tikai par vienu lietu - bagāžas nodalījuma nebija. Visi koferi un tērpu somas tika sakrauti ejā. Kad gribējām tikt ārā no autobusa [benzīntankā], rāpāmies ārā pa Emergency Exit [pa logu]. Kad gribējām tikt iekšā, kāpām pa sēdvietām vai arī īsākie - pa koferiem. Brauciens ilga 7h. Pašam autobusam gan nebija ne vainas - kondicionieris darbojās labi, vietas kājām arī bija pietiekami. Vašingtonā mūs atkal savāca ģimenes. Šīs bija latviešu. Māja bija liela, bet, tā kā bērnu viņiem nebija, arī darīt tur nebija ko.

11. diena: Muzeji un koncerts

No rīta mūs ģimene [precīzāk mamma] aizveda uz Vašingtonu, kur vispirms devāmies uz Air & Space muzeju, kur arī noskatījāmies dokumentālu 3D filmu par kaut kādu tur satelītu. Pēc tam - uz dabas muzeju, kur starp citu arī uzņemta filma "Nakts muzejā". Bija pritī interesanti, bet atvēlētais laiks bija bišku par mazu - knapi stunda. Pēc muzejiem mūs aizveda uz Latvijas vēstniecību. Tur mūs uzrunāja vēstnieks, kā arī mēs pārģērbāmies gaidāmajam koncertam John F. Kennedy centrā. Mēs tur atbraucām 2h pirms koncerta sākuma. Izmēģinājām skaņu utt. Koncerts tika ierakstīts, ja nu kādam akurāt interesē [par to es šaubos] to var noskatīties šeit: http://www.kennedy-center.org/explorer/videos/?id=M4269

Pēc šī koncerta, kad mēs devāmies mājās, es piefiksēju augstāku temperatūru pa manas būšanas laiku ASV - 36°C. Paldies dievam, mums vairs pa āru nebija jāstaigā.

12. diena: Koncerts un brauciens uz Filadelfiju

Pirmo reizi pa visu tūri mēs varējām izgulēties. Uz koncertu bija jāierodas tikai 15:00. Nolēmām ar ģimeni braukt uz iepirkšanās centru. Tur nopirku austiņas par $30, kā arī kreklu par $8. Te nu jāpiebilst, ka nepierakstītais PVN mani iegāza - man bija palikuši $8.20, bet es biju aizmirsis par nodokli tādēļ nopriecājos, kad ieraudzīju, ka kreklam pietiek nauda. Kad biju aizgājis pie kases, es pēkšņi atcerējos, bet bija jau par vēlu. Man bija jāmaksā 8.50. Es pāŗdevējam pateicu, ka man pietrūkst pavisam nedaudz naudas. Viņš tā padomāja, izvilka no savas kabatas tos 30 centus un es tiku pie krekla. Kad tā padomā, Latvijā kaut kas tāds nebūtu iespējams - būtu ar kāju pa pakaļu un ārā. Koncerts sākās 16:00, un tur, starp citu starp skatītājiem/klausītājiem bija arī Artūrs Irbe. Pēc tam 3h braucām uz Filadelfiju, kur mēs pārlaidām tikai 1 nakti, atkal pie latviešiem.

13. diena: Koncerts Filadelfijā, brauciens atpakaļ un Baltais Nams

Koncerts bija īss, bet pats mokošākais no visiem - bija drausmīgi karsts un durvis bija vaļā, tāpēc kondicionieris kārtīgi nedarbojās. Bijām pārlaimīgi, kad tas bija beidzies. Tad atpakaļ uz Vašingtonu, kur mums bija koncerts Baltajā Namā. 2h gaidījām, kad Obamam labpatiksies atnākt, apsveicināties un paspiest mums rokas. Pēc tam mums bija 7 min. koncerts 400 pasaules bagātākajiem purniem. Tas arī bija mūsu pēdējais koncerts ASV. Pēc tā, mums bija kopīgas pusdienas ar ģimenēm un tad braucām mājās.

14. diena: Atpakaļ uz Latviju

Cēlāmies 6:00, bija gaidāms 7h brauciens atpakaļ uz Vašingtonu. Lidojām atkal ar FinnAir uz Helsinkiem, no Helsinkiem uz Rīgu protams ar FinnAir. Tūre bija veiksmīgi nobeigusies, neviens nebija miris vai pazudis bez vēsts [tīrais brīnums]. Bildes var apskatīt manā draugiem.lv profilā. Tie, kas zin kā mani sauc arī ir pelnījuši redzēt bildes.

Būtu rakstījis detalizētāk, bet iepriekšējoreiz, kad jau biju pusi uzrakstījis, man nejauši aizvērās attiecīgais tab un viss pazuda. No jauna to visu penteri rakstīt bija slinkums, tādēļ sīkos notikumus neiekļāvu.

Šeit viss tas pats, tikai īsāk: https://www.tvnet.lv/muzika/klasika/334015-obama_gandarits_par_rigas_doma_zenu_kora_koncertu